نامه ای به فرزندم: در باب عشق

 

سنت نوشتن نامه ای به فرزند را از محمد رضا شعبانعلی و عین صاد دو معلم بزرگم یاد گرفتم

محمد رضا سری نامه های که به رها نوشته ؛و در مورد عین صاد هم که کتاب نامه های بلوغ رو که برای فرزندانش نوشته رو خوندم.
پیش نوشت:
نام یوسف و سپاس اسامی خیالی هستند که برای فرزندانم انتخاب کردم ؛یوسف نام زیبایی است و سریالی که در دهه هشتاد از شبکه یک پخش می شد را خیلی دوست داشتم؛ و از همان چند سال قبل تصمیم گرفتم. نام یکی از فرزندانم یوسف و نام دیگری سپاس. این نام را هم برای این انتخاب کردم که هر گاه نام او را می برم شکر خدا را به جای اورده باشم و همیشه یاد او باشم
به نام خداوند نیلوفرین ستایش ز بهر تو ای بهترین
تاریخ 1/4/1397
سپاسم یا یوسفم سلام
این نامه ای است برای تو
تویی که اولین میوه قلب من هستی
(فرض کردم که اولین فرزندم پسر است)
تنها کاری که مرا به نوشتن این نامه های وا می دارد دغدغه تربیت توست وگرنه همانند سایر دوستانم به جای این که این دغدغه را داشته باشم از 24 ساعت روزم را یا 10 ده ساعتش را در شبکه های اجتماعی (تلگرام،اینستاگرام ،توییتر،) بودم یا هم مسیر 17 شهریور را تا چهار راه مخابرات را برای چشم چرانی 20 دور میکردم

امیر والاى من! جوانمرد باش ... یادت باشد مردانگى به مذکربودن ربطى ندارد. مردانگى یعنى هرکسى را به حریم خود راه ندهى و یعنى اصول رابطه را بدانى؛ تا وقتى از احساست مطمئن نشدى، کلام عاشقانه بر زبان نیاور. والا جان، قبل از شروع ارتباط بدان از زندگى و رابطه چه مى‌خواهى؛ چون اگر ندانى، هم خودت سردرگم می‌شوى و هم طرفت را سردرگم مى‌کنى. تو دربرابر دل‌بستن طرف مقابلت مسئولی؛ پس مبادا اگر به او حسى ندارى، بیخود و از سر عادت ابراز عشق کنى و مبادا او را عزیزدل خطاب کرده و پایبندش کنی، اما خودت گریزپا بشوى. مردانگی یعنى غرور یک زن را جریحه‌دار نکنى، براى اعتمادش حرمت قائل بوده و برایش امن باشى. مردانگى یعنى وقتى با همسرت وارد جمعى می‌شوى، تنها نگاهت به او باشد؛ یعنى با غرور دستش را بگیرى و نوازشش کنى و او احساس کند بانوى بى‌همتاى قلب توست. مردانگى یعنى وقتى از خطاى تو چشم پوشید، متوجه باشى و آن را تکرار نکنى و به او فرصت گفت‌وگو بدهى. مردانگی یعنى شرفِ رابطه داشته باشى، نه اینکه هر وقت گلى رنگین‌تر مدهوشت کرد، عطر گل خودت یادت برود و او را رها کنى تا پژمرده شود. مردانگی یعنى کارى نکنى که به‌خاطر لحظاتى خوشگذرانى، صورت همسرت که مثل گلِ همیشه خندان بود، غرق غصه شود. مردانگی یعنى بدانى رابطه دوسر دارد و براى شروع و خاتمه‌اش هر دو باید با هم گفت‌وگو کنید و اگر مى‌خواهى رابطه‌اى را تمام کنی، مثل یک مرد دلایلت را بگویى و به طرف مقابلت فرصت ابراز احساساتش را بدهى؛ یعنی یادت بیاور که برای به‌دست‌آوردنش چقدر تلاش کردى و حالا هم براى پذیرش نسبى شرایط به او فرصت بدهی. پسرم! مردانگى یعنى امروز نگویى عشقم و فردا از آن، فارغ شوى و بروى پى زندگى‌ات. چون همسرت کلمه «عشقم» را از زبان تو با گوش دلش مى‌شنود پس کارى نکن گوش دلش کر بشود و نخواهد بشنود.
والاى من، همیشه یادت باشد زمین گرد است همیشه یادت باشد ...می خواهم بیشتر بگویم و بنویسم اما نامه های زیادیست که برایت اماده کرده ام و خواهم نوشت.
همیشه سعی ام بر این بوده که اگر عمری بود و اگر قصد ازدواجی داشتم پدر خوبی برایت باشم و در انتخاب مادرت هم بهترین تصمیم را می گیرم تصمیمی عاقلانه و خردمندانه،تو هم سعی کن که در انتخاب همسرت عجول نباشی و معیارت برای ازدواج پول ،خانواده ، اندام موزون و زیبایی نباشد. که بلاهت در زنان زیبا موهبتیست. شوهران بسیاری را میشناسم که از بلاهت زنانشان به وجد می آیند و آن را نشانه ای از معصومیت کودکانه ی آنها می دانند. زیبایی چه معجزه ها که نمیکند!

نقص عقلی زنی زیبا به جای آنکه توجه ها را از او برگرداند، جذاب ترش میکند

بماند که این خودش نامه ای دیگری است.

پی نوشت:قسمتی از متن از احمد حلت است و مابقی از خودم