کانال تلگرامی برای دانلود تمام سوالات مهم و جزوه ها 

https://t.me/manabeestekhdamihesabdari99

دوستان زیادی بعد از اعلام نتیجه کمک خواسته بودن و پرسیده بودن چی و چطور میخونین. فکر میکنم بتونم حداقل از نظر و تجربه خودم یه کمکی به دوستان بکنم با توجه به اینکه هر آزمون استخدامی شرکت کردم.تجربه بوده.صدرصد بدردتون میخوره.

اگه دانشجو هستین که ازمون استخدامی رو هم  شرکت کنید یا دنبال کنید؛چون تجربه باعث میشه دفعه اول قبول بشین کسی نبود اینا رو به ما بگه.ولی ما بعد از یک سال سربازی و خاک خوردن متوجه اینا شدیم.

به خاطر این میگم شرکت کنید که بعضی از سوال ها تخصصی رشته تون تو بعضی از فراگیر ها و آزمون ها منتشر نمیشه.

دنبال کنید هم؛ منظورم این بود که تو دو تا سایت معتبر "ای استخدام" و ایران استخدام پیگیر سوالات باشید بعد هر آزمون

که البته برای گشتن بین هزاران صفحه و پیدا کردن سوالات خودش وقت گران بهائی میخواهد.

پیش نوشت 2:

چند تا نکته خیلی مهم رو قبل از معرفی منابع میگم.و این که چرا چند تا منبع معرفی کردم.

خیلی ها که تازه فارغ التحصیل میشن.و قصدشون استخدام دولتیه.و میان برای آزمون ها شرکت می کنند دنبال منابعند.

بعضی ها سرسری رد میشن.یا اکتفا می کنند.به خوندن یک جزوه،یک نمونه سوال 1000 تایی یا یک کتاب، و با دادن چند تا آزمون  ناامید میشن.و آخر سر هم با گفتن همه جا پارتیه بازیه و فلان و بهمان....بیخیال میشن.

.برای ما که یک سال طول کشید تا بفهمیم.بهترین و کامل ترین منابع چیا هستن.من خودم دومین آزمونی که جدی خوندم قبول شدم.اولی رو اشتباه ثبت نام کردم(به خاطر شباهت دو عنوان شغلی: یکی با پسوند اضافه)

متاسفانه 3 روز بعد از پایان ثبت نام فهمیدم که من به جای این که عنوان شغلی،کارشناس خدمات مالی شرکت کنم.اومدم کارشناس خدمات مالی خدمات مشترکین آب شرکت کردم. و باید حالا سه تا درس جدید، که هیچ وقت تو دوران دانشگاه اونا رو نخوندم و برای رشته مدیریته بخونم.

اسفند 97 بود.فراگیر ششم- بعد از این که خودم رو به طور نسبی اماده کردم.این اشتباه رو کردم.وزمانی که فهمیدم دنیا رو سرم خراب شد.البته الان؛ روزی هزار مرتبه خدا رو شکر میکنم.(چون اشتباه کردم.)چون به جای این که میرفتم تو یه اداره ای که تو شهر بغل دستی خودمونه و 60 کیلومتر فاصله داره. به جاش دیوان محاسبات قبول شدم و حسابرسی که بهش علاقه دارم.

پس دفترچه خوب نگاه بندازید.

چند جای دیگه هم شرکت کردم-مثل بانک و همین فراگیر هفتم که روز قبل آزمون دیوان بود.و بعضی از درس هاش با دیوان یکی بود.اما اونا رو آماده نبودم.وفقط به خاطر 4 تا قانونش ثبت نام کردم.که با سوالات آشنا بشم.(بازرس شرکت مادر شرکت کردم.)

بساط قصه گویی رو برچینیم

یه چیز دیگه در مورد  آزمون ها تا قبل از فکر کنم سال  95 یا 94 بود.دستگاه ها یا اداره ها یا بانک برای رشته حسابداری،اقتصاد و مدیریت ،جدا کارشناس میخواست.اگه 8 تا دفترچه فراگیر یه نگاهی بندازید.متوجه میشد.و ایضاً بقیه دفترچه ها که جداگانه منتشر شده.

حالا مشکل کجاست.

مشکل اینه که جدیدا اینا هر کی رو بخوان استخدام کنند.: مثلا بانک یا مدیریت برنامه ریزی یا امور مالیاتی،اومدن اینا رو ادغام کردن.و تو آزمون ها اگه 6 تا درس تخصصی باشه 2تاش حسابداری،شایدم یکی،( 2تا از رشته مدیریت،یکی از اقتصاد

-ببنید درسته که ما بعضی از درس ها اقتصاد رو تو دانشگاه خرد و کلان خوندیم ولی نه به اندازه و عمقی که اونا خوندن.

البته ما حسابداری ها که یادم نیست.مبانی سازمان و یا تئوری مدیریت که مثل حسابداری مالی، چند تا کتابه جایی خونده باشم. مگه تو هنرستان که یه کتاب 80 صفحه ای درباره مدیریت داشتیم.

این ها حالات مختلفی داره.آزمونی بوده که همه اش درس ها مدیریت بوده و من هم می تونستم شرکت کنم.ولی شانس کم تری داشتم.چون تو دو ماه فرصت نمیشه که اونا رو خوند- شما اصلا بگو 5 ماه. والا به خدا نمیشه.

همین دیوان محاسبات رو نگاه کنید.

مدیریتی ها هم می تونستند شرکت کنند.حالا درسته حسابرسی تئوریه و تشریحیه ولی اونم یکم سخته.

حسابداری مالی و دولتی هم که مدیریتی ها نخوندن.بنابرین به نظرم شانسشون کم تره.البته باز به شخص بستگی داره.

اگه من خودم یک سال آماده کنم با اطلاعاتی که دارم.شاید از یک رشته مدیریت هم درس هاشو بهتر زدم تو یه ازمون

و بالعکس مدیریتی ها  و اقتصادی ها عزیز

درس های عمومی دیوان به جای هوش و اطلاعات عمومی (قانون اساسی و قانون دیوان بود...)

درس های تخصصی هم اینا بودن.برای شغل حسابرس

 

اول درس های رشته خودمون رو معرفی میکنم.برای مدیریتی ها هم؛ به مرور زمان ویرایش میکنم.به خاطر این که برای مثلا درس مالیه عمومی یا مدیریت مالی

بین چندین تا کتاب موندم که 3تاشو انتخاب کنم و.برای درس ها مدیریت که رشته ام نبوده و تخصصی نداشتم. سخته بگم چی بهترین بودن.ولی با توجه به یادداشت برداری ها که از دوستان مدیریتی و تجربه هاشون داشتم.بعضی ها رو می نویسم.

چند تا نکته مهم دیگه :

همه فراگیر ها که حسابدار میخواستن به منابعشون نگاه بندازید

به عنوانین شغلی حسابداری که میخواستن تو هر فراگیری  به منابع دقت کنید.شده که یک درس اضافه شده یا حذف شده یا این که با اسم درس ها پسوند و پیشوند اضافه کردن و گیج کردن کسانی رو که میخواستن آزمون بدن.

شما باید همه این درس ها رو آماده باشید- چه به عنوان یک کسی که رشته حسابداری خونده یا مدیریت.

 

مثلا فراگیر ششم. کارشناس برنامه بودجه فلان سال رو با فلان سال مقایسه کنید.

متاسفانه هر دفترچه ای که میاد اسم ها عجیب و غریبی رو منابع حسابداری یا مدیریت میذارن. حالا یا مترادف هستن یا ...

دردسری داشتیم تو ازمون فراگیر ششم ما با کارشناس خدمات مشترکین آب و فاضلاب

هی دارم می نویسم نکته ها مهم یادم میاد.

بیخیال بریم برای معرفی درس ها حسابداری

1-حسابداری مالی

 

 

در مورد حسابداری مالی: سه جلد تاروردی- خیلیه قدیمیه و دیگه تو دانشگاه ها استفاده نمیشه.اما یه خلاصه 64 صفحه ازش تو اینترنت هست یه جزوه "اگه نداشتید براتون میفرستم" همه کتاب ها بازار رو میشوره و میخره و میبره.

از بس تحلیلی و منظم و خوشکل و موشکل ، یاداشت برداری کرده 

به معنی این نیست که با خوندن این خلاصه می تونید آزمون رو موفق بشید.نه میخوام بگم ببنید چقدر خوب تحلیلی و خوب خلاصه کرده.شما هم بقیه درس ها رو اینطوری خلاصه کنید.

پس شد1- حسابداری مالی تاروردی سه جلد که تو کتاب فروشی ها با قیمت خیلی کم پیدا میشه.اما برای  ازمون اگه خواستید خودی نشون بدید پیشنهاد میشه.(مثلا سازمان ها بزرگ که حسابداری مالی سخت میدن)

2- حسابداری مالی جلد ۱ و ۲ دکتر نوروش

3-کاردانی به کارشناسی مدرسان شریف

4-کارشناشی ارشد مدرسان شریف حالا یا ماهان یا....

5-و 2000 تا تست حسابداری مالی (که حتما پیشنهاد میشه بعضی از ازمون ها کپی بوده از روی این کتاب ) حالا یا همه سوال ها مثل دیوان دو سال پیش-،یا فراگیر هفتم که درحد دو تا سوالیا هم اگه هیچی نبوده تحلیلی از توش در اوردن)

مثل امسال دیوان که به قول بعضی سوال حل کردنی رو تشریحی آورده بود.

نکته مهم برای روش خوندن.***

یه نکته این که بعضی از دستگاه ها میزنن اصول حسابداری 1 و 2

مثل فراگیر ششم که در حد دبیرستان برای من خیلی اسون سوال هاش.و شاید اگه پیام نور ها رو میخوندم کفایت میکرد.یاکتاب های دبیرستان.

 

یا فراگیر هفتم که سوال هاش هیچ وقت منتشر نشد.و باید تو کامنت ها سایت ای استخدام دنبالش بگردید.البته من خلاصه شو گذاشتم تو گروه ولی دیگه اونجا باید حسابداری مالی کاردانی به کارشناسی رو میخوندی که تازه اونم کفایت نمیکرد.به خاطر یک فصلش میگم که مربوط به نسبت های مالیه که با درس مدیریت مالی مشترکه و شما برای این که اون سوال سخت رو جواب میدادین باید سوال سخت هم حل میکردین.

یه کتاب دیگه بگم برای معرفی حسابداری مالی البته (من خودم پیشنهاد نمی کنم)

مثل این کتاب

همه میگن خیلی خوبه

ولی فکر نکنم خوب باشه.فقط داره تبلیغ میکنه

وقتی دیدین یه انتشاراتی مثل اریانا قلم (بهترین انتشاراتی کشور ) یا تبلور دانش به شعورتون و مشتری هاش احترام میذاره

و کمی از خلاصه کتاب رو در اختیارتون میذاره که تصمیم بگیرید کتاب خوبه یا نه.بدونید هیچ وقت اشتباه نکردید.و بهترین کتاب ها روز دنیا رو با ترجمه خوب خریدین. و پیشیمون نمی شید.البته این اریانا قلم کم تر کتاب دانشگاهی دارن.

بزرگوران مدرسان شریف هم خلاصه میذاره با ماهان

یکی از دلایلی که چندین کتاب برای حسابداری مالی معرفی میکنم. به خاطر اینه که مثلا بخش حسابداری شعب رو انتشارات پارسه بهتر از مدرسان شریف و ماهان معرفی کرده. که من از کتاب خونه گرفتم.و یه نگاهی کلی بهش انداختم.

نمیدونم چرا هی دارم میرم حاشیه ولی به خدا اینا مهمه.

بریم برای معرفی منابع سوالی حسابداری مالی

1-پیام نور اصول 1 و 2 و 3

راستی یه کتاب فراموش کردم.این کتاب ها نارنجی پیام نور لامصب خیلی کتاب ها خوبیه.برای همه درس ها اگه تونستید تهیه کنید،بودجه،اصول،اقتصاد-بودجه- اصلا سطح سوال هاش خیلی با سوال ها امتحان ها و ازمون ها فرق میکنه.و هم اینکه درس نامه هاش نکته های خوبی داره.

مخصوصا حسابداری دولتیش.به جرئت میتونم بگم.تو قسمت مبانی حسابداری من 4 کتاب حسابداری دولتی به اندازه این کتاب نتونستم نمونه سوال خوب و کامل  که بحث رو کامل کنه پیدا کنم.

این کتاب رو میگم نمیدونم جزو انتشارات راه حساب میشه یا نه. ولی فکر کنم پیام نوره.

راستی برای آزمون بعضی از جاها اگه میخواهید واقعا دیگه گل بکارید باید استاندارد ها رو هم بخونید.مثلا سازمان حسابرسی و دیوان و وزارت اقتصادی. چون هم تو آزمون بدردتون میخوره و هم تو مصاحبه.منظورم خوندن کل استاندارد هاست.جدا.

وگرنه که هر فصل حسابداری مالی نوروش براش سوال طرح کرده.مثلا بیمه یا کشاورزی.

برای دوستان حسابداری هم که از تجربه ها مصاحبه از خوندن مجله ها گفتم و فوایدشون.

2- تست کنکور کاردانی هنرستان و کنکور کاردانی به کارشناسی نوشته علیرضا ابراهیم قزوینی

یا همین سوال هایی که هایلات کردم.فرقی با این کتاب نداره.

مثلا اگه برای سازمان حسابرسی یا وزرات خانه جایی شرکت کردین حتما دکتری و رسمی و ... پیشنهاد میشه.

البته قانون تجارت هاش رو من برای دیوان خوندم و قانون ها دیگه اش رو. خیلی نمونه سوال ها توپی داره.

3-حواستون باشه حسابداری مالی که تو کنکور مدیریت هم میومد اونا هم نگاه بندازید.سوالات خوبین

4-و سوالات ادوار گذشته ازمون استخدامی که بعضی ها منتشر شده بعضی ها هم نه.

نمیدونم نکته ای رو جا انداختم.نداختم.خلاصه هر وقت چیزی یادم اومدم ویرایش میکنم-چه میخواد چند روز بعد باشه چه سه ماه بعد و چه سال بعد.همیشه در حال ویرایشه خلاصه.

بعضی از درس ها مثلا همین حسابداری مالی یا حسابرسی جزوه یا کتابی میتونی پیدا کنی که خیلی بدرد میخوره و شاید دیگه کتابش نباشه و چاپ نشه یا جزوه دانشگاهی باشه.

به دنبال اینا همیشه تو اینترنت باشین. مثلا من سه یا دو تا حسابرسی دارم.که فکر نکنم هیچ کتابی جاش رو بگیره- یا همین حسابداری مالی که سوال در مورد استاندارد ها دارم که 200 صفحه اس.

اینا رو فرستادم و دانلود کردین صلوات اول کار یادتون نره. و دعای خیرتون در حق من و خودتون.

مثلا تو اینا این سه تا خیلی بدرد میخوره

بعضی از جزوه ها مثل همین کتاب اصول یک جمشید اسکندری اصلا بدرد نمیخوره وقتتون رو تلف نکنید با این جزوه ها و کتاب ها خلاصه بی در و پیکر.

2-بودجه

البته در پیام نور سه درس با نام های(به خاطراین میگم که سه تا نمونه سوال رو هم از این سایت بگیرید.)

1-اصول تنظیم و کنترل بودجه

2-فراگرد تنظیم کنترل بودجه

3-نحوه تنظیم کنترل و بودجه ریزی

یکی از این کتاب ها " یک فصل "دو تای کتاب ها قبلیه.

4- کامران فقیهی هم یه جزوه داره عالی برای بودجه دانلود کنید.(البته حسابداری دولتی و مالیه هم داره )

5- و دو تا از کتاب هایی که عکسش رو پایین گذاشتم.حتما باید بخونید(فرج وند و دکتر مدنی)

اما کتاب ها

 دکتر مدنی به خاطر نمودار ها و خلاصه هایی میگم که فرج وند نداره.و ایضاً اصطلاحاتی که کمی فرق داره در بعضی از جاها.

فرج وند هم دیگه خوبه دیگه، باید بخونید

مقیمی هم که خیلی خیلی ریز شده و تخصصی (خیلی ها میگن این کتاب بهتره )ولی برای آزمون بدرد نمیخوره.

البته برای یک سوال دیوان تنها کتابی که بدرد میخورد همین کتاب بود.

میدونید چرا چند تا منبع معرفی کردم برای این کتاب چون باید با جنس سوال ها استخدامی اشنا بشید.

این کتاب ها رو از بین اینا گلچین کردم.

پس شد منابع استخدامی بودجه دوتا کتاب فرج و مدنی

یه چند تای دیگه هم بود که بیخیال گذاشتن عکس میشم

نکته: دو کتاب مدنی که به سمت هم به فلش رفته یکی هستن- سمت راسته چاپ جدید با قیمت 50 هزار

سمت چپی با قیمت قدیم شاید 10 هزار

اونی که تیک مشکی داره برای دکتر عادل اذر (رئیس قبلی دیوان)

اون دوتایی هم که تیک زرد داره فکر کنم جزوه کتابی پی دی افشو داشته باشم.

البته من به غیر از 4 تا کتاب بالا 3 تا کتاب هم ه ازکتاب خونه گرفتم (علیرضا فرزیب....)

که گرفتار سوال ها متردافی و اصطلاحات بازی اینا نشم) یه نگاهی کلی انداختم به اونا

 

منابع سوالی کتاب بودجه

یکیش که پیام نور بود سه درس شبیه به هم (البته به غیر یکی)

سوال های ارشد مدیریت که تو مدرسان شریف ارشد هستن.

سوال ارشد رشته های دیگه- که یک سوال یا دو تا سوال توشون هستن.

 

ادامه داره معرفی درس ها :

یه نکته مهم دیگه:

اگر کمک کنی تا دوست‌هات پیشرفت کنند، در نهایت دوستان موفقی خواهی داشت که سرمایه‌ات. اون‌وقت دور و برت کلی آدم موفق هست که می‌تونی به دوستی‌شون افتخار کنی و به دوستی

باهات افتخار کنند.. این بزرگ‌ترین تجربه‌ام توی زندگی بوده و عمیقا بهش معتقدم.

به خاطر این میگم که اگه دیدی این مطلب بدرد میخوره یه جایی گوشه دلت نگی.به بقیه دوستام یا همکلاسی هام یا هم رشته ای هام ندم بذار خودم فقط قبول بشم.

آدم حسود به هیج نمیرسه.خلاصه اگه دیدی نقشه راه بدرد بخوری بود.به بقیه هم بگو گناه دارن.

یه نکته برای رشته اقتصادی ها در مورد توییتر میگم بدرد میخوره