خوب قبل از این که مثل همه سایت ها و وبلاگ های دیگه بگم که اصول اولیه چیه مثل این که چند ماه قبل به قسمت کارگزینی اداره یا ارگان دولتی مورد نظر تون مراجعه کنید و یه قولی از اون ها بگیرین که حتما شما را بگیرن یا اینکه شرایطش چیه؟ یا این که غیبت نداشته باشین و یا برین دنبال لیست های سازمان هایی که امریه می گیرند یا غیر.......بیخیال اینها میشم اما نکته های مهم تر از اون خیلی از ارگان ها هستند که اعلامیه جذب سرباز نمی دهند. مثل صندوق کار آفرینی امید که قبلا با نام صندوق مهر در دولت قبل فعالیت می کرد. همین الان هم که کم تر از 4 ماه به اتمام سربازی بنده در اداره کار ،تعاون و رفاه اجتماعی مونده تو شهرستانی که خدمت می کنم صندوق امید که داداش و براکه اداره کار همراه با اداره تامین اجتماعی حساب میشه (البته این نمی خواد چون نیمه دولتی و نیمه خصوصیه) با التماس سرباز می خواد.هر کی خواست ما در خدمتیم همشهری های خراسان شمالی اما سازمان های دیگه که شاید اعلامیه ندهند:

اداره حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اسلامی دفاتر امام جمعه و سازمان های مربوطه که همه مربوط به اسلام می شوند.الان یادم نیست مجلس شورای اسلامی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی پلیس فتا(فکر کنم فقط کامپیوتر) شرکت مپنا (سومین شرکت بزرگ خاورمیانه ) یکی از دوستان تو این شرکت امریه گرفتن اما بعدش حتما استخدامه البته دوستمون تو استان گلستان زندگی می کنه ولی محل خدمت در استان فارس با تمام امکانات رفاهی و حقوق خوب کلا شرکت مپنا دفتر کارش تو دو استان هستش فکر کنم و یه نکته مهم دیگه این که گرفتار بازی؛ همه جا پارتیه، و رانت و خاله بازی نشین؛ بنده با سیریش بودنم بدون هیچ پارتی رفتم امریه گرفتم؛ البته اون سال یعنی 95 که من وارد شدم شرط معدل وجود داشت یعنی برای کسانی که دانشگاه دولتی بودن بالای 15 باید می بود و برای دانشگاه آزاد و موسسات غیر انتفاعی معدل بالای 16 لازم بود. سیریش بودن هم به این معنا است که تقریبا به 40 تا اداره و نهاد و سازمان (سه بار) سر زدم همه اداره ها رو رفته بودم هم پیش رئیس و هم مسئول کار گزینی و یا آبدارچی و یا تلفنی سوال می کردم.به عنوان مثال ادراه کل زندان های خراسان شمالی هم زنگ زدم و هم پیش رئیس رفتم و هم مدیرکل وهم پیش کارمنداشون اما نشد که نشد جالب بود یکی میگفت می خوان یکی می گفت نه اینجا بند پ حاکم بود.وزیرمون رو نمی گم منظورم پارته بازیه من که رشته ام حسابداریه بهترین گزینه ها اینا بودن برای من سازمان برنامه و بودجه و مدیریت برنامه ریزی که از سایتشون می تونید نام تمام ادارات رو ببیند و دیگری اداره مالیات که کارشناسی ارشد می خواست و یا استانداری و گل سرسبد ما دیوان محاسبات

و از دیگر سازمان ها شهرداری،اداره استاندارد،ثبت و احوال، صدا و سیما، محیط زیست و منابع طبیعی،آب و فاضلاب،دادگستری،اداره امور عشایری و قرارگاه خاتم که کلا حسابش جداست سر زدم ؛بقیه اش رو هم که دیگه زیاد بودن نمیشه همه رو این جا گفت اینا همه هر کدوم جواب خاصی دادن و با شرایط ما سازگار نبود

اما در مورد گزینش خیلی از اداره ها اصلا شاید شما رو برای مصاحبه عقیدتی و سیاسی نخواند و این یعنی سرباز هاشون رو شاید برای استعمار و کار های بیهوده بخوان ... و فرایند جذب اون هام یعنی کشک مثل جهاد کشاورزی دوره ما

و اما در مورد وزارت کار خودمون داستانی داره که یه مثنوی هفتاد منی می طلبه که در ادامه اشاره میکنم به اون

اما مصاحبه ای که به محل گزینش ساختمان وزارت کار رفتم خاص بود یعنی بعد از 14 ساعت تو اتوبوس بودن رسیدم اونجا و دیدم بقیه هم از سایر استان ها اومدن نوبت من شد رفتم داخل عجب ادم گلی بود نوع رفتار و برخورد این آقا با من

این بزرگواری که میگم از شهروندان محترم با فرهنگ و با شعور تهران بودند. یعنی این آقا تا 20 دقیقه اول از من احوال پرسی می کرد و می پرسید که از کجا اومدم ؟با چی اومدم؟ خسته شدم یا نه ؟ خلاصه تا این که درد و دل کردیم و بعد از بیست دقیقه همون سوال های عقیدتی و سیاسی که پرسید ازمون!

اما مزیت های سرباز بودن در وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی یکیش اینه که که به مدت یک هفته در ساختمان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار که متعلق به وزارت خانه و یکی از نهاد های زیر مجموعه وزارت هستش آموزش می بینید؛کلاس ها هم مربوط به شرح وظایف سربازان بحث حقوق و استخدام و آموزش کمی از شرح وظایفی که در اداره هستش از روابط کار (شکایت بین کارگر و کارفرما)تا بیمه بیکاری و بخش شرکت های تعاونی و امور تعاون و امور اجتماعی و فرهنگی و بازرسی کار که کارش مربوط به حادثه ها در حین کار و بازدید از کارگاه های و کارخانه هاست؛در رابطه با ایمنی و رعایت حقوق و دستمزد

و این که هزینه رفت و آمد ما رو هم با تمام احترام و کمال بهمون دادند

خلاصه اگه خواستید استخدام بشین به قول خودشون باید یک مقاله توپ بدین یا یه کار بزرگ بکنید این کار بزرگ میتونه گره از مشکلاتی که در هر بخش از اداره تون می بینید باز کنید حالا چه میخواد یه ایده باشه یا نرم افزار برای بخش بیمه بیکاری یا روابط کار یا تعاونی باشه

بعد از چند مدت هم بهتون زنگ میزنن از خود وزارت خونه و خبرتون رو می گیرن و حالتون رو می پرسن و سوالی مثل راضی بودین از کارتون ،شما رو به استثمار نگرفتن ،یا حالتون خوبه ،شرایط چجوریه؟

این مزیت ها بسته به شرایط هم می تونه تغییر پیدا کنه شاید میگم همکار و کارمندانی که اونجا هستن زیاد با شما حال نکنند البته که ما یک خانواده ایم یا حتی فراتر از اون

حقوق این وزارت خونه مثل خیلی از جاهای دیگه کمه ؛فک کنم همه جا برابره با یکم تغییر

و اما هر نهادی و یا مجموعه ای که زیر مجموعه ی که زیر نظر وزارت بهداشت و دادگستری باشه

حقوق بهترو بیشتری میدن

به عنوان مثال دوستان در بیمارستان یا درمانگاه یا شبکه بهداشت...هستند که الان حقوقشون بالای 1500.000

اما دستگاه های زیر مجموعه قوه قضاییه یه چیزی بین 400 تا 500 تومنه

البته پارامتر های مختلفی داره مثل بیتوته تعلق گرفتن یا نگرفتنش و شرایط رفت و آمد سرباز -آیا بومی هست یا نه -مجرد یا متاهل بودن -حقوق ما هم که همون 200 هزار تومنه

یه چیزی دیگه همیشه از یه امریه می پرسن بعدش استخدامی ؟

عزیزان خونه خاله نیست که هر استان سالی 20 تا 30 تا سهمیه سرباز داره هر سال که نمیشه استخدام کنند یکم فکر کنید بعد سوال کنید.

اگه هم ما رو به عنوان نیرو بخوان باید بریم با اونایی که آزمون شرکت می کنند رقابت کنیم هیچ فرقی هم با اون ها نداریم.

تو این دو سال اینقدر پرسیدن بیزار شدم.

خاطرات مربوط به دوره اموزشی و سربازی و نکته هایی برای آماده شدن

پادگان خاتمی یزد

دوران خدمت اموزشی سربازی(آموزشگاه خاتمی یزد) بهترین دوران زندگی من-دوران

پادگان خاتمی یزد هتل خاتمی